En drivaxel har till uppgift att föra kraften från en växellåda till en maskindel som ska rotera. Av det följer att det finns drivaxlar i såväl vägfordon såsom bilar, bussar och lastbilar som fartyg och flygplan. På personbilar sker överföringen av kraft givetvis till hjulen. På flygplan och på fartyg sker i stället kraftöverföringen till propellern.

drivaxel

Kardanaxel och länkaxlar

Kardanaxel är benämningen på en drivaxel som går från växellådan till det bakre hjulparet på bakhjulsdrivna bilar. Att maskindelen har fått det namnet beror på att den är försedd med kardanknutar. På framhjulsdrivna bilar finns i stället drivaxlar av typen länkaxel. Axeln är en stav med drivknutar i vardera ände. Den yttre sitter vid hjulsidan medan den inre är fäst vid växellådan.

Om du har en framhjulsdriven bil är förmodligen drivaxeln på höger sida längre än den du finner på vänster sida. Den är då antagligen delad på så vis att drivknuten på hjulsidan är upphängd något närmare mitten.

Problem med drivaxel

Drivaxeln tillhör de delar i en modern bil som sällan drabbas av några större skador eller slitage. Det vanligaste problemet är att drivknutarna slits ut och ett annat problem har med rost i lagringar eller balansvikter att göra.

Problem med drivknutarna kan du upptäcka genom att använda öronen. Om du, när du kör, hör ett malande monotont ljud kan det vara så att någon av eller båda de inre drivknutarna är på upphällningen. Om ljudet i stället upplevs som ett ”knackande”, särskilt i svängar med låg fart kan det vara den yttre drivknuten som är utsliten.

Det är dock inte bara ljud som kan skvallra om drivknutar som är slut eller på väg att tappa sin funktion. Ett annat tecken på utslitna drivknutar, de inre i det här fallet, är att bilen vibrerar eller till och med skakar när du trycker ner gaspedalen och accelererar lite extra.

Kompletteringsdelar

Drivaxeln överför kraften via staven och de två drivknutarna. Emellertid behövs fler delar än så för att bygga upp maskindelen. Med anledning av att vinkeln mellan hjulen och växellådan inte är statisk på grund av fjädringen i fordonet krävs kardanknutar som kan rotera kring ett centrum.

Det krävs också normalt damasker för att skydda framför allt drivknutarnas rörliga delar. Damaskerna håller även smörjfettet kvar i drivknuten så att det inte skvätter ut. Damaskerna är tillverkade i ett mycket slitstarkt gummi för att kunna klara av alla de påfrestningar som drivknutarna utsätts för i form av exempelvis smuts, snö, is, väta och salt. Samtidigt är de följsamma så att de kan ”följa med” varje förändring i drivknutens riktning.

För långa axlar som inte har någon så kallad lagring finns normalt en balansvikt fäst vid axeln. Denna har till uppgift att minska vibrationerna.