Krängningshämmarens uppgift i bilen följer av namnet. Den ska helt enkelt hämma krängningar, eller mer exakt stabilisera bilens framfärd genom fjädring. Krängningshämmare, eller krängningsstag eller stabiliseringsstag med ett par andra benämningar, finns normalt på de flesta bilar av nyare årsmodell.

Krängningshämmare

Så här fungerar en krängningshämmare

Krängningshämmaren är i grunden en mycket enkelt konstruerad bildel. Den är normalt i form av en så kallad torsionsstav som fjädrar i längdriktningen när fordonet rör sig uppåt och nedåt. Det finns tre fästpunkter i den mest vanliga typen av krängningshämmare. En är till för fastsättning i chassit på bilen (en fast punkt) medan de andra två ska fästas i rörliga delar, närmare bestämt vid hjulens fjädring. Staven ska kompletteras med bussningar och kulleder. Köper du ett exemplar av denna typ av fjädring för montering på egen hand är det viktigt att du ser till att få med dessa delar.

Effekten av krängningshämmarens funktion blir att respektive sida av bilen fjädras uppåt eller nedåt för att motverka rörelsen i höjdled på den andra sidan. Idén är helt enkelt att minska lutningen på bilen i kurvor eller vid ojämn vägbana. Om krängningshämmaren tas bort uppstår mycket större skillnader i höjdled vilket kan ge skador på både hjulupphängning och chassi. Komforten för förare och passagerare påverkas givetvis också negativt.

När du går in i en kurva kommer krängningshämmaren att göra så att chassits lutning minimeras. En annan funktion är att viktförflyttningen vid snabb acceleration och inbromsning blir mer kontrollerad. Båda dessa effekter ger bättre komfort och bättre väghållning. Dessutom blir slitaget på däcken mindre om du kör med krängningshämmare jämfört med om du inte gör det.

Montera krängningshämmare

Det finns krängningsstag för alla bilmodeller. Många är originaltillbehör men det finns också OEM-delar för eftermontering och bildelar som är tillverkade som exakta kopior. Det optimala är givetvis om du köper en produkt som är tillverkad precis för din bilmodell. Då kan du montera den direkt utan att oroa dig för att du ska behöva göra modifieringar på bilen för att den ska passa.

De två typer av krängningshämmare du förmodligen har att välja mellan för din bil är den traditionella runda torsionsstaven samt den variant som du kan justera vad gäller avståndet från infästningen.

Om ovan känns svårt att greppa kan du med fördel vända dig till din lokala verkstad. Att välja krängningshämmare och sedan montera den är inget svårt arbete för en bilmekaniker och det blir normalt sett ingen dyr historia att göra bilen mer stabil. Själva torsionsstaven kostar inte många hundralappar.

Sammanfattning

  • De flesta bilar har krängningshämmare
  • Krängningshämmare ger ökad stabilitet
  • Med ökad stabilitet i kurvor och på ojämna underlag får du ökad komfort och mindre däckslitage
  • Att köpa krängningshämmare är relativt billigt